Gör ett kakfat!

DSC_0005_edited-1

I helgen tillverkade jag mitt första kakfat. Jag hade haft materialet liggande ett tag medan jag letade lämpliga tallrikar. Till slut hittade jag en mattallrik och en assiett av Rörstrands Svalan på en loppis. Det var mycket roligt och inte alls svårt att borra och montera. Jag blev nöjd med resultatet och inspirerad att göra fler.

Till ett kakfat behövs:

  • diamantborr för porslin
  • handtag och pelare för montering av 2- eller 3-vånings kakfat
  • 2-3 tallrikar i porslin
  • tejp
  • linjal
  • penna

Börja med att sätta tejp i mitten på varje tallrik, både på fram- och baksidan. Mät noga med linjal och gör en prick där du ska borra. Lägg något under och borra på!

Därefter är det bara att montera ihop fatet och beundra ditt verk!

Jag köpte borr och handtag på Panduro men det finns mängder av nätbutiker som säljer material.

Finns ju oanade möjligheter här: udda tallrikar som kostar mellan 1-10 kr på loppis, alla från samma serie, alla i samma färg, olika mönster och färg, olika färg på handtagen, fat i glas, metall…. bara fantasin som sätter stopp.

DSC_0046_edited-1

Kommentera

